Amber Rosa personal brand designer

Voorheen kon ik wel janken als iemand negatief reageerde op iets wat ik had gemaakt. Ik vatte het op als iets persoonlijks en twijfelde vervolgens compleet aan mezelf en aan mijn kunnen.

Inmiddels ben ik oud en wijs (๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ฅ, ๐˜ธ๐˜ช๐˜ซ๐˜ด ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ด๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ) genoeg om jou te vertellen waarom negatieve feedback juist goed voor je onderneming is.

๐Ÿ. ๐๐ž๐ ๐š๐ญ๐ข๐ž๐ฏ๐ž ๐Ÿ๐ž๐ž๐๐›๐š๐œ๐ค ๐ข๐ฌ ๐ ๐ž๐ž๐ง ๐ฉ๐ž๐ซ๐ฌ๐จ๐จ๐ง๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ž ๐š๐š๐ง๐ฏ๐š๐ฅ ๐จ๐ฉ ๐ฐ๐š๐ญ ๐ฃ๐ข๐ฃ ๐ค๐š๐ง.

Dat iemand niet helemaal tevreden is over jouw werk betekent niet dat je er niks van bakt. Het betekent simpelweg dat jij en je klant niet op dezelfde golflengte zitten.

Oplossing: bereid een vragenlijst voor waarvan je zeker weet dat de antwoorden jou een betere indruk geven van waar je klant naar op zoek is. Ga opnieuw in gesprek totdat jij en je klant allebei het gevoel hebben dat jullie weer helemaal viben. En blijkt die vibe er helemaal niet te zijn? Dan is het tijd om te bedenken of deze samenwerking wel door moet gaan of dat jullie beter af zijn zonder elkaar. ๐˜•๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ฆ๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ข๐˜ญ๐˜ต๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ ๐˜ฐ๐˜ฌรฉ, ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฌ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ง๐˜ข๐˜ด๐˜ฆ.

๐Ÿ. ๐๐ž๐ ๐š๐ญ๐ข๐ž๐ฏ๐ž ๐Ÿ๐ž๐ž๐๐›๐š๐œ๐ค ๐›๐ž๐ญ๐ž๐ค๐ž๐ง๐ญ ๐ง๐ข๐ž๐ญ ๐๐š๐ญ ๐ฃ๐ž ๐ก๐ž๐›๐ญ ๐ ๐ž๐Ÿ๐š๐š๐ฅ๐.

Het is een clichรฉ (๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ญ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ) maar fouten zijn er om van te leren. Als je nooit eens hoort dat iets niet goed is, verbeter je het ook niet.

Dus als jij een keer negatieve feedback krijgt dan is dit juist een mooi moment om even te brainstormen over hoe het beter kan. Wat kun jij verbeteren om te zorgen dat deze klant wel tevreden is?
๐˜š๐˜ต๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ง ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฌ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฅ, ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜จ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ. En hoe wordt je de allerbeste? Door negatieve feedback te zien als een signaal tot nog beter worden dan je al bent!

๐Ÿ‘. ๐๐ž๐ ๐š๐ญ๐ข๐ž๐ฏ๐ž ๐Ÿ๐ž๐ž๐๐›๐š๐œ๐ค ๐ข๐ฌ ๐๐ž ๐ค๐š๐ง๐ฌ ๐จ๐ฆ ๐ฃ๐ž ๐ข๐๐ž๐š๐ฅ๐ž ๐ค๐ฅ๐š๐ง๐ญ ๐ง๐จ๐  ๐›๐ž๐ญ๐ž๐ซ ๐š๐š๐ง ๐ญ๐ž ๐ฌ๐ฉ๐ซ๐ž๐ค๐ž๐ง.

Je hebt je ideale klant helder, je weet haar pijnen en verlangens en je content is hier volledig op aangepast. En je weet: hoe duidelijker je jouw ideale klant hebt, hoe gerichter je deze kunt bereiken.

Negatieve feedback is daarom perfect om je ideale klant nog helderder te krijgen!
Ga er dus weer eens lekker voor zitten, pak een notitieboek en schrijf de feedback die je kreeg op. Waarom zegt ze dit? Wat is de pijn erachter?
Nogmaals, het is geen persoonlijke aanval. Ze mist duidelijk iets in jouw aanbod, dus wat is dat? Waar verlangt ze naar?

Analyseer en gebruik deze heerlijke nieuwe kennis om je ideale klant nog beter aan te spreken!

๐Ÿ’. ๐๐ž๐ ๐š๐ญ๐ข๐ž๐ฏ๐ž ๐Ÿ๐ž๐ž๐๐›๐š๐œ๐ค ๐›๐ž๐ญ๐ž๐ค๐ž๐ง๐ญ ๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ž ๐œ๐จ๐ง๐ญ๐ž๐ง๐ญ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ฌ๐จ๐œ๐ข๐š๐ฅ ๐ฆ๐ž๐๐ข๐š!

Twee dingen: we hebben allemaal wel eens moeite met het bedenken van de perfecte social media post, en we hebben een hekel aan die mensen waarbij het allemaal perfect lijkt te gaan.

Negatieve feedback is daarom ideaal voor een kwetsbare post waarbij jij jouw menselijkheid kan laten zien. Vinden je volgers tof!

Schrijf over hoe het je raakte, maar ook wat je ervan leerde en hoe je het ten goede hebt ingezet voor je onderneming.
Of schrijf over hoe je omgaat met negatieve feedback, zoals ik ;).

Leer ervan, gebruik het en inspireer je volgers!

Zo, voel je je al wat beter? Ga je lekker aan de slag met die negatieve feedback? Of zullen we het maar gewoon feedback noemen, want we zijn er nu wel over uit dat het niet negatief is, toch?

Succes! Je kan het! En wil je meer inspiratie op het gebied van ondernemen? Op Instagram deel ik hier graag over.

๐˜“๐˜ช๐˜ฆ๐˜ง๐˜ด, ๐˜ˆ๐˜ฎ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ