Gefascineerd keek ik naar alle kleuren die ze in hun branding hadden. Het spatte van mijn scherm af! Ik keek naar mijn eigen website en Instagram feed en vond mijn beelden opeens zo ontzettend saaaaai!
Dus daar ging ik weer.
Op Pinterest laadde ik een bord vol met branding inspiratie. Met zoekwoorden als “bold branding”, “colorful website” en “outspoken brand” kwam ik op m’n nieuwe brandkleuren: paars en oranje.
Ik paste direct mijn website en Canva templates aan. Ook mijn Content Guide kreeg een make-over. Trots leunde ik achterover om het allemaal te bekijken. Nu zou ik ook beter opvallen in ondernemersland!
Het heeft welgeteld twee weken geduurd voordat ik mijn branding veranderde naar mijn favoriete rustige kleuren.
Het past gewoon niet bij me, al die kleuren. Ik hou van eenvoud, kalmte en focus op de teksten die ik schrijf.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd is, hoor. Ik heb al zó vaak mijn brandkleuren veranderd omdat ik mooiere kleuren zag bij andere ondernemers. Iets met het gras is groener aan de overkant.
Dezelfde onzekerheid zie ik terug bij de ondernemers die een matchcall met me hebben. Ze willen net zulke gedurfde content plaatsen als ondernemer X. Ze willen net zulke gewaagde personal branding foto’s als ondernemer Y.
“Want zij hebben veel meer interactie met hun volgers dan ik!”
De reden dat zij meer interactie hebben is omdat ze als persoon in lijn zijn met hun branding. Ze uiten zich zoals ze zijn. Naast natuurlijk consistente zichtbaarheid, marketing en goede teksten draagt die authenticiteit bij aan hun succes.
Door te onderzoeken wie jij bent, wat je wilt uitstralen, wie je wilt bereiken en wat je boodschap is kom je uiteindelijk óók tot authentieke content die doet wat je wilt: meer interactie met je volgers, een sterke verbinding met je ideale klant en uiteindelijk meer klanten.
Als jij een ondernemer bent die houdt van zandkleuren en rust en dit ook wilt uitstralen naar je ideale klant toe (hallo!), dan past een felgekleurde branding niet bij jou. Hierdoor zal wat je publiceert alleen maar averechts werken. Omdat jij het niet voelt en je ideale klant ook niet.
Andersom werkt dit natuurlijk ook! Toen beige foto’s een trend waren in personal branding land namen veel ondernemers dit over, ook al paste dit helemaal niet bij hoe zij zijn.
“Oké, ik snap het. Maar hoe zorg ik er dan voor dat dit niet meer gebeurt?”
Door elke dag stil te staan bij wie jij bent, wat je wilt uitstralen, wie je ideale klant is en wat je doelen zijn met je onderneming blijf je altijd dichtbij jezelf en de kern van je onderneming.
Herinner jezelf hieraan, in gedachten, in je journal of hang een vision board op in je kantoor zodat je het niet kan vergeten.
Ik heb er inmiddels een gewoonte van gemaakt om elke werkdag, voordat ik start, eerst weer in verbinding te komen met mezelf. Ik sluit mijn ogen, leg mijn handen op mijn buik en adem hier een paar keer bewust naartoe.
Dan ga ik in gedachten naar mijn missie.
“Ik wil gevestigde ondernemers, die hun energie en tijd willen besteden aan het helpen van hun klanten, rust geven op het gebied van content zodat ze dit ook daadwerkelijk kunnen doen.”
Die rust die ik hen wil bieden voel ik dan van binnen en dat herinnert me eraan dat ik dit ook wil uitstralen. Dat wat ik schrijf hiermee doordrenkt mag zijn en dat mijn vormgeving dit ook duidelijk laat zien.
Hierdoor blijf ik dichtbij mezelf en blijft mijn content en branding authentiek.
0 reacties