Nare gevoelens als jaloezie, onzekerheid, en schaamte komen niet zomaar uit de lucht vallen. Als je deze gevoelens ervaart bij een gebeurtenis dan komt dit 9 van de 10 keer door een vergelijkbare gebeurtenis uit het verleden.

Voorbeeld:

Martine krijgt feedback van haar businesscoach over hoe ze haar diensten heeft omschreven op haar website. Er worden een aantal punten aangestipt die verbeterd kunnen worden.

Martine bedankt het advies van haar coach maar voelt zich van binnen ontzettend rot. Ze heeft het gevoel alsof ze heeft gefaald en schaamt zich diep.

Het doet haar denken aan toen ze een paar keer lage cijfers had gekregen voor haar boekverslagen. Haar docent zei in het bijzijn van al haar klasgenoten dat ze de enige was met lage cijfers. Een paar klasgenoten lachten haar uit, waardoor ze zich diep schaamde en het gevoel had dat ze faalde.

Zoals je kunt lezen heeft Martine een trauma opgelopen die nog altijd invloed op haar heeft. Ze is daardoor niet in staat om feedback goed te ontvangen.

Als jij soortgelijke nare gevoelens ervaart bij een gebeurtenis dan heeft dit ook vaak een onderliggend trauma. Denk bij trauma niet al te zwaar: een stomme opmerking van je buurjongetje kan net zo traumatisch zijn als een auto-ongeluk. Een trauma is niets meer en niets minder dan een gebeurtenis dat nog steeds invloed heeft op je huidige leven.

 

Gevoelens als jaloezie, onzekerheid en schaamte kun je ook ervaren in het ondernemerschap. Je kunt hier heel goed mee omgaan door je notitieboekje erbij te pakken en de volgende vragen te beantwoorden:

 

Welke 3 woorden omschrijven hoe je je nu voelt? Jaloers, onzeker en beschaamd zijn voorbeelden. Maar ook angstig, zenuwachtig, geïrriteerd, benauwd, misselijk, kwaad, etc.

Wat voor gedachten komen er in je op?

Ben je in deze gedachten aardig tegen jezelf?

Op wat voor manier beïnvloeden deze gedachten jou op negatieve wijze? Houden ze je misschien van je werk af? Blijf je hierdoor in je comfortzone? Zorgt het ervoor dat je totaal niet productief bent vandaag?

Is er een gebeurtenis uit het verleden die ervoor zorgde dat je deze gedachten en gevoelens ook ervaarde?

 

Als dit zo is:

 

Ga terug naar deze gebeurtenis. Welke gedachten over mezelf kwamen er toen naar boven?

 

Schrijf vervolgens het positief tegenovergestelde op van deze gedachten. Bijvoorbeeld:

 

Ik ben bang dat ik faal.
Ik zie uitdagingen als een kans om te leren, mezelf te ontwikkelen en te groeien.

Ik ben onbelangrijk.
Ik heb een mooie boodschap te delen en verdien het om gehoord te worden.

Ik ben niet slim genoeg, of ik heb niet de juiste diploma’s.
Ik bezit de capaciteiten die ik nodig heb om te komen waar ik wil zijn.

Schrijf nu op wat voor positiefs je hebt geleerd van deze gebeurtenis.

En sluit af met waar je dankbaar voor bent, aan de hand van deze gebeurtenis.

Heel veel succes!