Ken je die schoenverkopers die je bij de kassa nog een spuitbus willen aansmeren? Dat je eigenlijk bijna zo’n stomme bus erbij wilt kopen om van hun gezeur af te zijn?

Mij werd deze manier van verkopen ook opgedragen, op mijn eerste dag in een schoenenwinkelketen. Bij elk paar schoenen die ik zou verkopen moest en zou ik “fournituren” verkopen, zoals dat werd genoemd.

Ik had echter al ervaring opgedaan in een andere schoenenwinkel, waar alles draaide om het geven van de juiste service (in plaats van zoveel mogelijk cashen). En ik wist dat ik veel meer kans had om die gevreesde spuitbus te verkopen door niet te wachten tot ik met mijn klant bij de kassa was.

Nee, tijdens het passen van de schoenen vertelde ik liefdevol over het mooie materiaal waar de schoenen van gemaakt waren. Hoe dit precies werd gemaakt en hoe je het materiaal het beste kon onderhouden. Want: “Zou het niet fijn zijn als je deze schoenen nog jaren kunt dragen omdat ze er nog prachtig uit zien?”

Vervolgens vertelde ik een waargebeurd verhaal over een prachtig paar schoenen dat ik ooit had, maar dat het leer helemaal was uitgedroogd en begon te scheuren.

Als laatste poetste en sprayde ik uit service de schoenen alvast na het passen, in het zicht van de klant.

9 van de 10 keer vroegen mijn klanten daarna zelf om verzorgingsproducten voor hun schoenen zodra we bij de kassa waren gearriveerd.

Dit is sales zoals ik vind dat het hoort te zijn: vanuit liefde voor het product en vanuit echtheid.

Deze manier van sales kun jij als online ondernemer ook toepassen, en zal je veel meer fijne klanten opleveren dan als jij koud potentiële klanten benadert en je aanbod voor hun neus dumpt.

 

Sales vanuit authenticiteit doe je op deze 6 manieren:

 

1. Laat je passie en visie horen.

Waarom doe je wat je doet? Waarom verkoop je jouw product of dienst? Waar ligt jouw passie en wat is jouw visie voor je bedrijf én voor je klant?

2. Geef waarde en een goede service.

Zorg dat je de beste klantenservice hebt in human history en geef ontzettend veel waarde! Zorg dat de lezers/luisteraars/kijkers van jouw content iedere keer op weg worden geholpen.

3. Zet storytelling in.

Droge feiten komen lang niet zo lekker binnen als een prachtig (en waargebeurd, heel belangrijk als je authentiek wilt overkomen!) verhaal vol herkenning. Denk aan mijn verhaal over mijn uitgedroogde schoenen.

4. Geef kijkjes achter de schermen.

Wie is er niet dol op behind the scenes beelden? Naast dat het leuk is, laat het ook je menselijkheid zijn (en mensen kopen graag van mensen) en leren ze je beter kennen = goed voor je personal branding en de verkoop.

5. Deel het probleem van je klant + de oplossing.

Soms weet je klant niet eens wat haar probleem is en zal ze daarom ook niet bij jou komen voor de oplossing. Deel daarom vaak het probleem (denk aan schoenen die over een paar jaar te lelijk zijn om te dragen) en meteen de oplossing (denk aan de verzorgingsproducten die zorgen dat de schoenen langer mooi blijven).

6. Wees social proof.

Mensen vertrouwen je eerder als je geweldige testimonials kunt laten zien. Vraag daarom altijd om een review van je klanten, en zet deze op al je kanalen.

Met deze manieren wordt verkopen niet alleen authentiek aan de buitenkant, maar voelt het ook prettig aan de binnenkant. Je voelt je niet meer die opdringerige spuitbusverkoper aan de kassa, maar deelt moeiteloos met liefde alles over jouw mooie product of dienst.

Succes topper!