Wat ik heb geleerd van een maand lang spontaan posten op Instagram

door | sep 13, 2022 | Content creatie, Social Media

Na de vakantie startte ik een experiment: een maand lang spontaan posten op Instagram. Dus niet meer werken met een ingeplande content kalender of mijn content ver van tevoren creëren. Ik was ervan overtuigd dat het niet zo werken, omdat ik voorheen werkte met “inspiratie flows” oftewel: zodra ik inspiratie had schreef ik heel erg veel content wat ik dan inplande voor een maand. Elke dag mezelf dwingen om een uit het niets een post schrijven was me nog nooit gelukt.

Maar goed, ik hou van een experiment en een uitdaging dus ik ging ervoor! Wonderbaarlijk genoeg ging het me veel beter af dan ik had gedacht. 

 

Wat ik van dit experiment heb geleerd:

  • Er is altijd content te vinden in dat hoofd van mij. Iets wat ik ook altijd zeg tegen klanten, omdat het zo is, maar wat ik van mezelf niet geloofde.
  • Creativiteit kun je opwekken, zelfs als je doodop bent, door gewoon te gaan schrijven. Ook al heb je nog geen onderwerp, gewoon beginnen zorgt ervoor dat er vanzelf een geweldig stuk tevoorschijn komt.
  • Het gebrek aan recente foto’s hield me tegen om te posten. Ik heb al heel lang geen personal branding fotoshoot gedaan en op alle foto’s van mijn laatste shoots ben ik 10 kilo zwaarder, zie ik de onzekerheid in mijn ogen en draag ik kleding wat helemaal niet bij me past.
    Maar het gebrek aan foto’s heb ik opgelost door mijn man te vragen of hij af en toe een foto van mij “het wild” wil maken. Dit zorgt voor leuke foto’s in mijn eigen omgeving. Lekker authentiek!
  • Ik kon per dag beter intunen op de sfeer die heerste op Instagram en mijn content hierop aanpassen. Dit zorgde voor actuele content.
  • Na een week of twee vond ik het lastiger om consistent online zichtbaar te zijn, omdat ik geen content klaar had staan.
  • Ik heb nu nóg meer schijt aan hoe ik eruit zie op foto en video. Ik vind professionele foto’s prachtig en ik ga in de toekomst zeker weer een shoot doen, maar door de huis-tuin-en-keuken foto’s gemaakt door mijn man zie ik hoe ik er écht uitzie. Dit heeft gezorgd voor zelfacceptatie en veel meer zelfvertrouwen.

 

Iets wat ik al wist maar wat nu nog meer naar voren kwam is dat de vraag: “Hoe kan ik mijn doelgroep vandaag helpen?”, enorm helpt bij het bedenken van effectieve content.

 

Het was een geslaagd experiment waarvan ik veel heb geleerd, maar omdat ik steeds onregelmatiger zichtbaar was is spontaan posten niet de manier voor mij.

Tot heel ver vooruit schrijven, zoals ik eerst deed, doe ik ook niet meer. Dit omdat ik het intunen op de sfeer op Instagram heel fijn vond voor het creëren van actuele content.

Sinds dit experiment plan ik nog wel content onderwerpen in, tot ongeveer drie maanden, maar maak ik de complete post pas als de week – of zelfs de dag – is aangebroken. Belangrijk hiervoor is dat ik de onderwerpen gedetailleerd opschrijf, inclusief het doel van de post, zodat het schrijven van de post me geen moeite kost.

Deze methode gebruik ik ook voor klanten tijdens de content sessies. Tijdens zo’n sessie haal ik gedetailleerde content onderwerpen uit de woorden van mijn klant en ik plan deze voor drie maanden vooruit in. Conclusie: ik had veel eerder mijn eigen methode op mijn eigen content moeten toepassen ;).

Mocht er toch eens spontaan een post in me opkomen die niet in mijn planning staat dan plaats ik ‘m lekker meteen. Dit deed ik voorheen ook al, maar nu doe ik dit zonder eerst nog vijf keer mijn perfectionisme eroverheen te laten gaan. Dit scheelt enorm veel tijd!

Ik ben heel blij met de uitkomst van dit uitdagende experiment en ben benieuwd of jij hier iets uit kunt halen wat je gaat helpen bij het creëren van content. Laat je het me weten?

En mocht je ook graag een ingeplande content kalender voor drie maanden willen hebben, gevuld met effectieve en authentieke content onderwerpen, neem dan vooral een kijkje bij de losse content sessie.

Bewaar dit artikel op Pinterest

Met deze Pin:

Verder lezen…

Rory Gilmore en een droom die is uitgekomen

Rory Gilmore en een droom die is uitgekomen

Ken je de serie Gilmore Girls? Rory Gilmore was vroeger mijn grote voorbeeld (althans tot en met het seizoen dat ze helemaal losgaat, al heb ik dit wel onbedoeld overgenomen). Als je het nooit hebt gezien: Rory is een enorm slimme meid met een grote liefde voor...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Hi, ik ben Amber

Ik help ondernemers die hun expertise inzetten om een ander te helpen bij het creëren van lucratieve, onderscheidende content. In dit online magazine vind je artikelen die je helpen een content creator te worden voor je eigen onderneming.

CATEGORIES